לוגו אגריפס.jpg
גלריה מרי מעוצב.png

The exhibit “Her Dress, Her Symbol: Antea Revisited” with a large number of female - and male - participants, opened on April 4,2019 in two adjacent Jerusalem galleries – Agripas 12 and Marie. Her Dress, Her Symbol: Antea Revisited examines the subject of the dress in a gender perspective, while recalling a unique phenomenon in the Israeli art scene, the work of the Antea Gallery for feminist art. 

 

In 1994 the artists Rita Mendes-Flohr and Nomi Tannhauser put their feminist vision and worldview into practice and created the feminist, alternative gallery Antea, with the aim of challenging the conventional place of the women in society, and letting the voice of women from a wide variety of cultures and identities be heard. In that period, the field of Israeli art was not ready to internalize and to give legitimation to the totality of women’s experiences. The discourse on social art in general and feminist art in specific, was not accepted, and was even silenced under the assertion that quality was the only measure to evaluate art.

Today, after the discourse has changed considerably – though there is still room for improvement – the dress exhibit brings together 100 artists from different generations, social groups and genders, including the next generation of the founders of the Antea Gallery – the daughters of the curators.

ב-4 לאפריל, 2019 נפתחה בשתי גלריות  בו זמנית -  אגריפס 12 וגלריה מרי תערוכה רבת משתתפות ומשתתפים בשם "שמלה, סימלה: שיבה לאנטיאה". התערוכה בוחנת את נושא השמלה מתוך פרספקטיבה מגדרית. התערוכה מציינת ומהווה תזכורת לתופעה חד פעמית שהייתה חלק משדה האמנות הישראלי -  פעילותה של גלריה אנטיאה לאמנות פמיניסטית.

בשנת 1994 חברו ריטה מנדס פלור ונעמי טנהאוזר ומתוך חזון ותפיסת עולם פמיניסטית שמו על המפה גלריה פמיניסטית אלטרנטיבית אשר קראה תיגר על מוסכמות הקשורות למקומה של האשה בחברה, תוך כוונה להשמיע את קולן של נשים מקשת רחבה של תרבויות וזהויות. תחום האמנות הישראלי באותה תקופה לא היה מוכן להפנים ולתת לגיטימציה למכלול החוויות של הקול הנשי. השיח על אמנות חברתית בכלל ואמנות פמיניסטית בפרט היה לא מקובל ואפילו הושתק תחת הטיעון שאיכות האמנות הינה המדד היחיד לבחינה של האמנות.  

כיום, לאחר שהשיח השתנה מאוד – אולם עדיין נשאר מקום לשיפור - מקבצת תערוכת השמלה 100 אמניות ואמנים מדורות שונים, מכל גווני החברה וממגדרים שונים, הכוללים גם את דור ההמשך של מקימות גלריה "אנטיאה" – בנותיהן של האוצרות.

  • Black Facebook Icon

צילום: דניאל חנוך