לוגו אגריפס.jpg
גלריה מרי מעוצב.png

פוסט #3

הרעיון לתערוכה "שמלה סימלה: שיבה לאנטיאה" נולד כאשר נעמי טנהאוזר Nomi Tannhauser ואני נסענו לבאר שבע לראות את התערוכה הנהדרת של אתי אברג'יל Etti Abergel במוזיאון הנגב. בדרכינו חזרה לירושלים העלינו זיכרונות מתקופת "אנטיאה – גלריה לאמנות פמיניסטית" אשר הקמנו יחד בדיוק 25 שנה לפני כן בתוך המרכז הפמיניסטי "קול האישה". דיברנו על העובדה שעם חלוף השנים ייתכן שהדור הצעיר אינו מודע לפרויקט פמיניסטי חלוצי זה. "עלינו לאחד כוחות שוב ולאצור תערוכה" – הייתה התובנה שהבזיקה לנו באותו רגע.

הדימויים מתוך התערוכה של אתי עוד היו טריים אצלינו וכך הסכמנו מיד שהשמלה תהיה הנושא המאחד את התערוכה – בהשראת השמלות התפורות מתיקי המהגרים של אתי. רק טבעי הוא להציג אחת משמלות אלה בתערוכה "שמלה סימלה: שיבה לאנטיאה".

אתי אינה זרה לגלריה אנטיאה. היא הייתה האמנית הראשונה שהובילה את פרויקט "נערות יוצרות – מפגש עולמות" בשנים 2002-2003. פרויקט זה הפגיש תלמידות תיכון מרקעים חברתיים שונים למפגש שבועי של יצירה תוך כדי שיחה על סוגיות פמיניסטיות. אתי, אשר הייתה תמיד מורה אהובה ומלאת השראה עזרה לפתח את התכנית עם צוות קול האישה וגם עבדה עם התלמידות על הפרויקטים שלהן אשר הוצגו בגלריה אנטיאה בסוף השנה.

אתי עצמה השתתפה בתערוכה "אם/אמנית" מעט לפני פריצתה לעולם האמנות. בתערוכה זו היא הציגה עבודה מוקדמת שלה – תחריט בו היא שילבה רישום אנטומי של אישה הרה של ליאונרדו דה וינצ'י . בכך היא נכסה את המטאפורה של האמן הגבר ובשרה על לידתה של האישה כאמנית – לידתה שלה עצמה.

ריטה מנדס-פלור

post # 3

Our idea of the exhibit “Her Dress, her Symbol: Antea Revisted” was born when Nomi Tannhauser and myself drove to Beer Sheva to see Etti Abergel’s amazing exhibit at the Negev Museum of Art. On our way back to Jerusalem, we reminisced about the Antea Gallery for Feminist Art that Nomi and I founded in 1994 at the feminist center Kol Ha-Isha, exactly 25 years ago. We spoke about how the years go by and the younger generations might not know about this pioneering feminist project. Spontaneously we burst out “we should join forces again and do an exhibit!” With Etti’s moving exhibit fresh in our minds, we immediately agreed that the unifying theme would be “Dress” – inspired by Etti’s series of dresses hand-sewn out of the cheap tartan bags used by immigrants and refugees. Naturally, one of these dresses will be shown at Her Dress, her Symbol: Antea Revisited.

Etti is not a stranger to Antea. She was the first artist to lead Antea’s project A Meeting of Different Worlds – Young Women Create [נערות יוצרות- מפגש אולמות] in 2002-2003. This project, that continued for three years, brought together high school art students from a broad range of social backgrounds who met weekly to create art, while engaging in dialogue on feminist questions. Etti, who has always been an inspiring and beloved art teacher, helped develop the program with the Kol Ha-Isha staff, and worked with the students on their art projects, that were exhibited at the Antea Gallery at the end of the year.

Before Etti broke out into the art world herself, she participated in an Antea exhibit Mother/Artist with an early work, an etching integrating reproductions of Leonardo da Vinci’s anatomical drawing of a pregnant woman, thus re-appropriating the male artist’s metaphor, and foretelling the birth of the woman-artist - she herself.

Rita Mendes-Flohr

  • Black Facebook Icon