לוגו אגריפס.jpg
גלריה מרי מעוצב.png

פוסט #6

בשנת 1998 חנכה גלריה אנטיאה סדרה בשם "אנטיאה מציגה" – במטרה להכיר לנשים המבקרות במרכז הפמיניסטי קול האישה (שבתוכו הייתה הגלריה) מנעד רחב של נשים אמניות. כאוצרת של הסדרה, בחרתי בשירלי פקטור Shirley Faktor Rozov כאמנית הראשונה בסדרה, והצגתי רישום גדול ממדים שלה בפסטל שחור בו היא רשמה את לה פסיונאריה – כינוי המלחמה של דולורס איברורי – אישה שהייתה לאגדה בתקופת מלחמת האזרחים הספרדית בזכות נאומיה חוצבי הלהבות נגד הפשיסטים.

שירלי בחרה לצייר את לה פסיונאריה בזקנתה, ובכך מעוררת בנו הצופים השראה להאמין שנשים יכולות להיות חיוניות ומחויבות למטרה גם בעת התבגרותן. באופן השימוש שלה בפורמט הגדול ובתקריב הקיצוני חותרת שירלי תחת המגמה להפוך את הדמות המצוירת לאובייקט להתבוננות ול"אחר" הנפרד מאתנו. היא מכניסה אותנו לתוך עבודתה ומזמינה אותנו לטייל בין נופי הטקסטורות והמרחבים כדי לחוות את רוחה של לה פסיונאריה.

שירלי פקטור היוותה מודל להשראה עבור רבות מאתנו האמניות אשר בחרו לצעוד בעקבותיה לתוך סצנת האמנות. הערצנו את המחויבות שלה לקולה האישי, אשר ביקש לחדור לתוך נשואי ציוריה ולחשוף קמטים וחלקים בלתי מושלמים בגוף, לעבור מבעד לאידיאלים של נעורים ומראה חיצוני אשר כובלים נשים רבות.

בציור המוצג בתערוכה שמלה סימלה: שיבה לאנטיאה אותו אוצרות נעמי טנהאוזר@Nomi Tannhauser ואנכי, הופכת שירלי את הפרדיגמה של הצייר הלבוש המצייר דוגמנית עירומה, ויוצרת דיוקן עצמי של האמנית המציירת, כשהיא עצמה בעירום, בעוד שמלתה תלויה מצדו השני של הקנבס.

זו ההזדמנות גם לציין את החוויה החיובית ויוצאת הדופן, אותה נעמי טנהאוזר ואני מרגישות דווקא כעת, בעבודה על התערוכה שמלה סימלה: שיבה לאנטיאה –שנים רבות לאחר שהתחלנו בעשייה הפמיניסטית של הקמת גלריה אנטיאה. אנו מרגישות שפרויקט גדול ממדים זה מהווה אסמכתא לכך שלא רק שלא אזל כוחנו ומחויבותנו לעשיה הפמיניסטית עם הגיל, אלא שבמובנים רבים אף השתבחנו עם חלוף השנים ויכולת העבודה המשותפת שלנו השתפרה ונעשתה זורמת, חדה ויעילה יותר.

ריטה מנדס-פלור

Post #6

In 1998, the Antea gallery started a series called “Antea presents” – as a way to introduce the women visiting the feminist center, Kol Ha-Isha, (where the gallery was located), to a wide variety of women artists. As the curator of this series, I chose Shirley Faktor as the first artist in this series, and showed a very large drawing in black pastels of La Pasionaria, the nom de guerre of Dolores Ibarruri, who became a living legend during the Spanish Civil War through her impassioned orations against the fascists.

Shirley chose to portray La Pasionaria in her old age, inspiring us, the viewers to believe that women can still be vital and committed as they as they age. By her use of a huge format and extreme close up, Shirley resists turning the portrayed person into an object to be gazed at, into the Other who is set apart. She draws us inside her work, inviting us to wander through the landscape of its textures and spaces and to actually experience the spirit of La Pasionaria’s character.

 

Shirley Faktor has served as an inspiring model to many of us women artists who followed her into the art scene. We admired g her dedication to her own voice that sought to penetrate deeply into the subject matter of her painting, showing wrinkles and imperfections of the body, going beyond the ideals of youth and external appearance that tie down so many women.

 

In the painting shown in Her Dress, Her Symbol: Antea Revisited, curated by Nomi Tannhauser and myself, Shirley turns around the iconic paradigm of the clothed male artist painting the female nude, as she creates a self-portrait as the artist herself painting in the nude, her dress hanging on the other side of the canvas.
 

Rita Mendes-Flohr

  • Black Facebook Icon