לוגו אגריפס.jpg
גלריה מרי מעוצב.png

To Dress or not to Dress לבושה או חשופה

Category 4 (out of 9)

The female nude in art, often painted reclining, exudes passivity. She is to be looked at, an object to please the masculine gaze. In Shirley Faktor’s painting, the iconic paradigm of the clothed male artist painting the female nude is turned around, as she creates a self-portrait as the artist herself painting in the nude, her dress hanging on the other side of the canvas. Jenifer Bar Lev stages an evocative scene, where Joseph Beuys, the fully dressed male, gazes at two women in elaborate gowns (based on the Bride of Frankenstein and Kim Kardashian), while an eerily masked female nude plays the violin (sado-masochism or Abu Graib?) – bringing up thoughts of Manet’s Déjeuner sur l’herbe. 

The sex trade is featured in Venus’s Revenge, by Zvi Tolkovski, where a prostitute, with breasts bulging out of her dress, apparently takes on a subversive role against exploitative men. A streetwalker near the old Central Station in Tel Aviv is captured in a thrown away box by Rina Peled, dressed in cheap, tightfitting leather skirt that identifies her trade.

Debbie Margalit sits a human skeleton next to a female nude model, while the dress is worn by the skeleton – a woman so skinny from dieting? Orit Livne shows the soft underwear, the woman undressing, nonchalantly thrown off, heightening the intimacy of the scene. The dress becomes one with the wood on which Etti Chechover paints it, making transparent the body of a pensive, older woman.

לעיתים קרובות מופיע גוף האישה העירום באמנות כשהיא שרועה ומשדרת פסיביות. האישה מהווה אובייקט להתבוננות להנאתו של המבט הגברי. שירלי פקטור הופכת הפרדיגמה האיקונית של האמן הגבר הלבוש המצייר אישה עירומה על ידי ציור דיוקן עצמי של האמנית המציירת, כשהיא עצמה בעירום, בעוד שמלתה תלויה מצידו השני של הקנבס. ג'ניפר ברלב מתארת סצנה בה ג'וזף בויס, בלבוש מלא מתבונן בשתי נשים לבושות שמלות מפוארות (המבוססות על כלתו של פרנקשטיין וקים קרדשיאן), בעוד אישה עירומה משונה עוטה מסיכה ומנגנת בכינור (האם זה איזכור לסאדו-מזוכיזם או לאירועים העשויים להתחרחש בין כותלי בתי כלא?) תיאור המהדהד גם את ציורו של מאנה 'ארוחת בוקר על הדשא'.

העבודה 'נקמתה של ונוס' של צבי טולקובסקי מתיחסת לתעשיית המין ובה מתוארת זונה בעלת שדיים הפורצים מתוך שמלתה, כנראה באקט של מרד נגד הגברים המנצלים אותה. רינה פלד מתארת זונת רחוב באזור התחנה המרכזית של תל אביב בתוך קופסת קרטון פשוטה, הלבושה בבגדים זולים וחצאית עור צמודה, המסמלים את עיסוקה.

דבי מרגלית מציגה שלד אדם לצד דוגמנית עירום, כאשר השלד הוא שלובש את השמלה. האם זהו רמז לרזון האישה שנובע מדיאטה חמורה? אורית ליבנה את בגדיה התחתונים הרכים של אישה המוסרים בצורה אגבית, ומעצימים את הממד האינטימי של הסצינה. אתי צ'כובר מציירת שמלה המתמזגת עם העץ שעליו היא מצוירת, ובכך  גוף האישה המבוגרת והמהורהרת הופך לשקוף.

  • Black Facebook Icon