לוגו אגריפס.jpg
גלריה מרי מעוצב.png

Trying on identities ללבוש זהויות שונות

Category 5 (out of 9)

Trying on a dress can be an act of see if it fits well, agrees with one’s personality or expresses one’s fantasies. A change of dress can indicate a change of identity, as pointed out by feminist art historian Tal Dekel, who observes that the word “transvestite” comes from the Latin for changing clothes. Dr. Tal Dekel is organizing a panel on feminist art in Israel as part of our exhibit “Her Dress, Her Symbol: Antea Revisited”.

Oree Holban presents the transgender actress and film director Lana Wachowski in a dress, receiving the “Visibility Award” from the Human Rights Campaign. Gender ambiguity features in Naomi Shalev’s text on cutting her long hair short that accompanies her collage of an equally ambiguous figure whose dress can be taken on or off by the viewer.

 

Wearing a dress by a man is known as ‘cross-dressing’, clearly identifying the dress as female. Even in our changing times of gender fluidity, there remains a reluctance, especially among heterosexual men, to adopt the dress. Is this due to the lingering inferiority of women? Performance artist Shira Richter explores these issues on May 15, 2019 at the exhibit.

 

Perhaps it is easier for a man, Joel Gilon (Goldstein) to try on a dress in the privacy of his studio. In India, a cultural context where men are more open about wearing a dress, Meydad Eliahu asks if the dress brings out a softer side in men. In Yoav Fisch’s self-portrait he wears a dress that is really an elongated t-shirt, with overtones of a galabia, testing the boundaries of cultures and genders. When a woman appropriates what was traditionally a men’s religious article, a tallit, it still has overtones of a headscarf, a veil as in the photograph by Meir Reuven (Zalevsky).

 

The dress allows you to express an identity as in the composite photograph by Shula Keshet, where she reconnects with the line of women of her ancestry, reclaiming this cultural bond that had been erased. Alternatively, Tal Kronkop photographs herself in a dress allows her to imagine herself in a culture totally foreign to her, surprised at how comfortable she feels behind the veil.

In Nino Biniashvili’s print, the woman in a fish dress is perhaps trying on the identity of a fish - a reference to Jung’s catching ‘fish’ out of the unconscious or a phallic symbol? Lena Zaidel identifies with another animal, dreaming of wildness as she cradles a toy tiger - a pieta? – her orange hair blending with the tiger’s fur. Doron Adar captures the artist Andi Arnowitz trying on her feathered art-piece dress (from her exhibit “I think I might be Chicken Little” at the Agripas 12 gallery). Eden Mendes-Flohr notes that in army lingo the camouflage of an object is called a “dress” – in these warlike times, does a woman feel she must blend into the background - of a tree, or a snake?  

מדידת שמלה עשויה להיות בחינה של ההתאמה שלה לגוף, לאישיות או לבטא פנטזיות אישיות. החלפת בגד יכולה להצביע על השינוי בזהות, כפי שהציעה ד"ר טל דקל, חוקרת האמנות הפמיניסטית, המתייחסת גם לעובדה שהמילה 'טרנסווסטיט' מקורה במילה הלטינית המציינת החלפת מלבושים. (2)

אורי הולבן מציג את השחקנית והבימאית הטרנסג'נדרית לנה וחובסקי לבושה בשמלה, בשעה שהיא מקבלת את "פרס הנראות" מטעם ה"קמפיין לזכויות אדם". ערפול מגדרי ניתן למצוא בטקסט המלווה את הקולאג' של נעמי שליו, בו היא מתארת כיצד היא גוזרת את שיערה הארוך,  ואילו בעבודה עצמה ניתן  להפשיט או להלביש את השמלה של הדמות המעורפלת מבחינה מגדרית.

'קרוס-דרסינג' הוא מונח המתאר לבישת שמלה על ידי גבר ובכך מזהה את השמלה בבירור כלבוש של נשים. גם בימינו אנו של נזילות מגדרית עדיין קיימת רתיעה  בקרב גברים לאמץ את השמלה. האם ייתכן שזה קשור למצב הנחיתות המתמשך של הנשים? אמנית הפרפורמנס, שירה ריכטר, בוחנת נושאים אלה באירוע המתקיים תוך כדי התערוכה.

נראה שפשוט יותר עבור גבר למדוד שמלה בחלל הפרטי של הסטודיו, כמו בעבודה של יואל גילאון (גולדשטיין). מידד אליהו מעלה את השאלה האם בהודו, שבה הסביבה התרבותית פתוחה יותר לגברים הלובשים שמלות, מוציאה השמלה צדדים רכים יותר באופיים של גברים. הדיוקן העצמי של יואב פיש לובש שמלה, שהיא למעשה חולצת טי מוארכת המזכירה במידה רבה גלבייה, מאפשרת בחינה של גבולות של תרבויות ומגדרים. כאשר אישה מאמצת פריט דתי המיוחס לגברים כמו הטלית אצל מאיר ראובן (זלבסקי) היא עדיין מרמזת לכיסוי ראש או להינומה.

השמלה מאפשרת לבטא נושאים של זהות, כפי שניתן למצוא בצילום המרובד של שולה קשת, בו היא מתחברת מחדש עם השושלת הנשית של משפחתה, תוך שהיא משקמת את הקשר התרבותי שנמחק. טל קרונקופ, לעומת זאת, מצלמת את עצמה בשמלה המאפשרת לה לדמיין את עצמה בסביבה תרבותית זרה לחלוטין כשהיא עצמה מופתעת  עד כמה היא חשה בנוחות מאחורי הרעלה.

בהדפס של נינו ביניאשוילי  האישה הלבושה בגד בצורת דג אולי מנסה לאמץ זהות של דג - האם זו התייחסות לתיאוריות של יונג או סמל פאלי? לנה זידל מזדהה עם בעל חיים אחר וחולמת על טבעה הפראי תוך כדי חיבוק נמר צעצוע אשר פרוותו מתמזגת עם שיערה הכתום, באופן המזכיר גם פייטה. דורון אדר, מצלם את האמנית אנדי ארנוביץ כשהיא מודדת שמלת נוצות  - עבודת אמנות שהוצגה בתערוכה בגלריה אגריפס 12 (I Think I Might be Chicken Little). עדן מנדס-פלור מעירה כי בעגה הצבאית מתייחסים להסוואה של חפץ במונח "שמלה". האם באווירת המלחמה צריכה אישה להסתוות בתוך הרקע של ענפי העץ או  של נחש?

  • Black Facebook Icon