לוגו אגריפס.jpg
גלריה מרי מעוצב.png

Women’s work? ?מלאכות נשים

Category 8 (out of 9)

Is making dresses, knitting and embroidery only women’s work – at least in the Western world? Alexander (Eli) Shvadron portrays an embroidering woman, expressing much empathy for her, advocating greater economic independence for women engaged in such crafts. Bitya Rosenak’s works are like pincushions, connecting her to memories of her mother’s dressmaking.

Nouli Omer embroiders a woman in a sexy dress, waiting for “the one”, while, at the same time, the artist’s own work points to the time-consuming aspect of this craft. Bracha Bien-Venida Guy shows an embroidery from her schooldays, depicting the wedding of her Ladino-speaking grandparents, thus connecting to her heritage.

Nadia Adina Rose’s “Layers” (of skirts, of the landscape) evoke the garment she speaks of sewing in her poem to hide the erupting curves of the girl’s body in puberty. Maya Muchawsky Parnas’s porcelain sculptures show the folds of beautiful skirts that are disconnected from the body – do they hint at the invisibility of the woman?

האם מלאכת ייצור שמלות, הסריגה והרקמה הן עיסוקן של נשים בלבד - לפחות בעולם המערבי? אלכסנדר (אלי) שבדרון מתאר אישה רוקמת עם אמפתיה רבה כלפיה, ומעודד חירות כלכלית עבור נשים העוסקות במלאכות אלה. עבודותיה של בתיה רוזנק הנראות כמו כריות סיכות, מחברות אותה לזיכרונות ילדות של אמה שעסקה בתפירה.

נולי עומר רוקמת דמות אישה לובשת שמלה חשופה תוך שהיא ממתינה ל"אחד", בעוד היצירה של האמנית מצביעה על גזילת הזמן הכרוכה בעצם המלאכה. ברכה גיא מציגה רקמה מתקופתה בבית הספר, שבה מתוארת החתונה של סבה וסבתה דוברי הלאדינו. זהו חיבור מחודש שלה למסורת המשפחתית.

העבודה 'שכבות' (של חצאיות ונופים) שיצרה נדיה עדינה רוז מתייחסת לתפירת הבגדים עליהם היא מספרת בשירה, תוך הסתרת התפרצות החמוקיים של נערה בגיל ההתבגרות. פסלי הפורצלן של מיה מוצ'בסקי פרנס מתארים את הקפלים של חצאיות יפות המנותקות מהגוף - האם הם מרמזים על שקיפותה וחוסר נראותה של האישה?

  • Black Facebook Icon